Panel czołowy urządzenia
- Wyświetlacz sterownika silnika
- Wyświetlacz sterownika głównego
- Wskaźnik ogranicznika prędkości + regulator
- Dioda wskaźnika zasilania mikroprocesora
- Dioda wskaźnika zadziałania krańcówki wózka
- Dioda reakcji czujnika obliczania drogi
- Wskaźnik zadziałania przycisków pilota
- Wskaźniki pracy kierunku i prędkości jazdy
- Wskaźnik zadziałania przycisków panelu
- Przyciski programowania
- Lampka wskaźnika załączenia zasilania 230V
- Włącznik zasilania
Przewodowy pilot obsługi tarczociągu przez użytkownika strzelnicy
Pilot posiada dwa przyciski oraz jasny i bardzo czytelny wyświetlacz LED
Na wyświetlaczu podane są dwie wartości liczbowe. Zielonym kolorem wyświetlany jest program odległości na jaki użytkownik chce wysłać tarczę. Liczba wyświetlana na biało to wskazanie odległości tarczy zaprogramowanej dla programu lub w czasie przejazdu tarczy – aktualna odległość tarczy na torze.
Zielony, dolny przycisk pilota służy do wyboru programu i przyporządkowanej do programu odległości.
Czerwony, górny przycisk uruchamia pracę silnika. Tarcza zostanie wysłana na odległość wskazaną na wyświetlaczu lub wróci na stanowisko strzeleckie jeśli numer programu nie jest wyświetlany.
Programowanie - Kalibracja
Kalibracja to proces wymagany przy pierwszym uruchomieniu urządzenia oraz przy istotnych zmianach serwisowych wpływających na przeliczanie odległości np. zmiana grubości linki lub zmiany długości toru.
Nowe, dostarczone do montażu urządzenie zawiera oprogramowanie w trybie kalibracji. Tylko prawidłowo wykonana kalibracja pozwoli na użytkowanie urządzenia.
PRZYGOTOWANIE TORU
Sprawdź następujące elementy:
1/ czy linka jest prawidłowo naciągnięta
2/ czy spawy na torze oszlifowane są na gładko, a szyna jest czysta od pyłu z wiercenia uchwytów itp
3/ czy wózek pchany ręcznie przez całą długość toru nigdzie nie zaczepia o uchwyty oraz prawidłowo podnosi i kładzie linkę na rolkach prowadzących
Kalibrację zaczynamy od prawidłowego przygotowania toru. Przed włączeniem elektroniki tarczociągu należy ręcznie przyciągnąć wózek tarczy do miejsca parkowania, tak aby gumowy odbojnik stykał się z płytką odbojową wózka. (Rys.1)
Używając taśmy mierniczej należy odmierzyć odległość równą 500cm od tylnej krawędzi wózka. Punkt wykonanego pomiaru należy zaznaczyć na szynie flamastrem lub taśmą izolacyjną. (Rys.2)
KALIBRACJA TORU
Po właściwym ustawieniu wózka należy odłączyć zasilanie do tarczociągu i włączyć główny włącznik zasilania na płycie czołowej.
Obok włącznika powinna zaświecić się kontrolka zasilania potwierdzająca prawidłowe włączenie zasilania 230V.
Po krótkiej chwili zapalą się również wyświetlacze kontrolera silnika i kontrolera głównego a w dalszej kolejności wyświetlacz pilota.
Kontroler główny wejdzie w tryb kalibracji. Tryb ten będzie sygnalizowany wyświetleniem na pilocie informacji „CAL” oraz krótkotrwałe wyświetlenie na wyświetlaczu sterownika „Calibration”.
Jeśli wózek nie został ustawiony w pozycji przy płycie napędowej podczas „Przygotowania toru” Kontroler wyświetli na ekranie informację o konieczności przesunięcia wózka do miejsca parkowania. (Rys.3)
Jeśli wózek został wcześniej prawidłowo ustawiony kontroler przejdzie do kolejnego kroku wyświetlając prośbę o przesunięcie wózka ręcznie do wcześniej zaznaczonego punktu 5,00m (Rys.4)
Jeśli na ekranie kontrolera wyświetla się wiadomość jak z (Rys.4). Możesz zacząć procedurę kalibracji długości referencyjnej 5,00m.
Należy przepchnąć wózek o wymierzone wcześniej 500cm do momentu aż jego tylna krawędź zrówna się z zaznaczonym na szynie miejscem.
WAŻNE
W czasie wykonywania procedury ręcznego przepychania, wózka nie można cofać.
Cofnięcie wózka będzie powodowało błąd kalibracji lub nieprawidłowe naliczanie odległości przesyłania tarczy.
W czasie przepychania wózka na ekranie można zaobserwować naliczanie kolejnych impulsów drogi. W miejscu gdzie zaznaczyliśmy odległość 5m wskazanie na wyświetlaczu powinno być około „217”. (Rys.5)
Pozycję wózka na 5,00m należy zatwierdzić wykonanie procedury przyciskiem OK na sterowniku. Wyświetlacz powinien wyświetlić informację o pomiarze toru „Rail measure” oraz wskazanie pomiaru odległości „5.00 m” co oznacza, że wózek znajduje się dokładnie na 5’tym metrze szyny.
Kolejnym krokiem kalibracji jest pomiar całkowitej długości toru.
System czeka na ręczne przesunięcie tarczy do końca toru. (Rys.6)
Tak samo jak poprzednio, nie cofając wózka, przesuwamy go ręcznie na koniec toru do chwili aż obudowa wózka oprze się o napinacz. Wózek pozostawiamy w tym miejscu bez jego cofania.
Uwaga. Wózek należy przepchnąć do samego końca toru a nie do miejsca w którym uważamy, że powinna być najdalsza odległość tarczy.
Podczas przepychania ręcznego wózka na koniec toru na ekranie kontrolera zaobserwować można stopniowe naliczanie długości toru wyrażone w metrach.
Kiedy wózek zostanie przepchnięty na wyświetlaczu sterownika pojawi się przeliczona długość toru (Rys.7) a naszym zadaniem jest potwierdzenie wykonania procedury przesunięcia wózka na koniec toru przyciskiem [OK] na sterowniku.
Kontroler przeliczy maksymalną dostępną odległość wysyłania tarczy, uwzględniając drobny bufor przestrzeni między wózkiem a napinaczem. Wartość ta zostanie wyświetlona na ekranie (Rys.8) po czym kontroler przejdzie do trybu automatycznego cofania wózka do pozycji parkowania.
Na podanym przykładzie gdzie można zaobserwować że choć tor ma nieco ponad 27m (27,12m) to system uznał że 12cm jest zbyt małą przestrzenią bezpieczeństwa żeby umożliwić wysyłanie tarczy na odległość 27m. W związku z tym maksymalną odległością jaką będzie można zaprogramować jest 26m.
Procedura ta zostanie poprzedzona odliczaniem wstecznym (rys.9) i wyświetleniem informacji o konieczności zachowania uwagi „WAIT, BE CAREFUL” podczas automatycznego cofania (rys.10). Wózek zostanie przesunięty w trybie powolnej jazdy.
Po zaparkowaniu kontroler przeliczy i oceni poprawność wykonanej kalibracji. Jeśli kalibracja wykonana jest poprawnie sterownik wyświetli informacje „DONE” a następnie przejdzie do trybu programowania ilości i wartości odległości każdego kolejnego programu. Jeśli jednak podczas kalibracji popełniliśmy błędy, sterownik nie zatwierdzi procedury (wyświetli ERROR) i wymusi wykonanie kalibracji ponownie.
Programowanie - ustawienie odległości tarczy
Po prawidłowym wykonaniu kalibracji system automatycznie przechodzi do menu ustawień związanych z działaniem tarczociągu.
Do menu ustawień można również wejść ręcznie w skalibrowanym wcześniej tarczociągu. Poniżej przedstawiam procedurę wejścia do menu ustawień.
1/ wyłączyć zasilanie tarczociągu do chwili wygaszenia wyświetlacza pilota
2/ przycisnąć i trzymać przyciśnięty ZIELONY przycisk pilota
3/ włączyć zasilanie trzymając dalej wciśnięty przycisk ZIELONY
4/ kiedy na ekranie kontrolera pojawi się menu „Programs” można zwolnić przycisk pilota
Używając przycisków po prawej stronie ekranu kontrolera można ustawić wybrane funkcje menu. Zatwierdzenie każdej funkcji menu potwierdzone jest napisem SAVE na ekranie. Ustawienia są trwale zapisane w pamięci kontrolera. Po wykonaniu zmian w menu należy zresetować tarczociąg wyłączając jego zasilanie. Wyjątek stanowi sytuacja w której programowanie menu następuje po kalibracji. W tym wypadku kontroler zresetuje się samoczynnie.
Menu kontrolera składa się z dwóch gałęzi:
gałąź „Programs” służy do ustawiania ilości programów oraz odległości tarczy dla każdego z programów.
gałąź „Else Set.” służy do ustawień pozostałych nie związanych z programami ustawień
PROGRAMS
Pierwszy ekran ustawień programów służy do wybrania ilości dostępnych dla użytkownika programów odległości tarczy. Na ekranie wyświetli się informacja „No of programs”. W tym miejscu wybrać można od 1 do 5 dostępnych programów. Wybór ilości programów wykonujemy za pomocą przycisków po prawej stronie wyświetlacza na panelu czołowym. Wybraną ostatecznie ilość programów zatwierdzamy górnym przyciskiem [OK].
(dla przykładu wybieramy ilość programów równą 4 chcąc zaprogramować cztery odległości tarczy na 10, 15, 20 i 25m )
(Rys.14)
Po zatwierdzeniu wyboru ilości programów sterownik przechodzi do ustawień kolejnych programów odległości. Na ekranie OLED i ekranie pilota wyświetla się numer programu (kolor zielony – pilot) i wartość ilości metrów (kolor biały -pilot) przyporządkowana do tego programu (Rys.15). Ustawienie zaczynamy od pierwszego programu o najniższej odległości. Wartość każdego programu analogicznie ustawiamy za pomocą przycisków [+] i [-] na panelu a wybraną wartość zatwierdzamy przyciskiem [OK]. Po zatwierdzeniu wartości programu automatycznie przechodzimy do ustawienia kolejnego programu.
NR PROGRAMU – numer aktualnie ustawianego programu odległości
USTAWIANA ODLEGŁOŚĆ – odległość wyrażona w metrach jaka będzie przyporządkowana ustawianemu programowi
ZAKRES USTAWIEŃ – zakres odległości dostępnych dla ustawianego programu. Wartość minimalna zależna jest od wartości poprzedniego programu a maksymalna zależna jest od długości toru
Przykładowe ekrany sterownika podczas ustawień kolejnych programów dla toru o maksymalnej długości 25metrów
Po zatwierdzeniu wartości ostatniego programu sterownik wychodzi do głównego drzewa ustawień serwisowych. W tym miejscu możemy ponownie wejść do ustawień programów odległości tarczy „PROGRAMS” lub przyciskami +/- wybrać inną gałąź ustawień – „ELSE SET.” W przypadku programowania zaraz po kalibracji system automatycznie wykona reset i przejdzie do trybu użytkowania.
Sytuacja zbyt krótkiego toru
Może wystąpić sytuacja w której strzelnica ma ograniczoną ilość miejsca na osie strzeleckie i tor ma np nieco ponad 25m (25,2m). System pozwala ustawić tylko 24m największą odległość tarczy. Może wyglądać nieco nieestetycznie jeśli strzelnica oferuje strzelanie na odległość 25m a system pozwala ustawić tylko 24m jako największą odległość tarczy. Jest na to sposób żeby delikatnie oszukać sterownik podczas kalibracji.
W takiej sytuacji wykonujemy ponowną kalibrację ale w kroku w którym przesuwamy wózek do pozycji 5,00m, zatrzymujemy wózek nieco wcześniej – np. 5cm wcześniej. Wózek zatrzymany na odległości 4,95m i zatwierdzony przyciskiem [OK] będzie traktował referencyjna odległość zawsze jako 5m choć faktycznie będzie mniejsza. Efekt takiego działania będzie następujący. Po wykonaniu „oszukanej” kalibracji gdzie od każdego odcina 5m toru odejmowane będzie 5cm faktycznej drogi. Zatem wysyłając tarcze na 10m faktycznie znajdzie się ona na odległości 9,90m (dwie odległości referencyjne 5m). Wysyłając tarczę na 25m (pięć odległości referencyjnych) faktyczna odległość tarczy wynosić będzie 24,75m a na wyświetlaczu pilota pojawiać się będzie wartość 25m.